Kieli

Historia

Perinteitä ja innovaatioita vuodesta 1923.

LOWA viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023.

Alla pitkän historian tärkeimpiä vaiheita alkuajoista tähän päivään asti.

1923 - 1931

LORENZ WAGNERIN AIKA
Lorenz Wagner, suutari Johann Wagnerin poika, perusti LOWA-yrityksen vuonna 1923 rauhalliseen Jetzendorfiin, Münchenin pohjoispuolella sijaitsevaan kaupunkiin. Yrityksen nimi tulee omistajan etu- ja sukunimen LOrenz WAgner kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Intohimo kenkiin ja niiden tekemiseen tarvittavaan taitoon ovat kirjaimellisesti osa perheen DNA:ta – tätä tosiasiaa korostaa hänen kahden veljensä Hansin ja Adolfin päätös perustaa myös omat kenkäyritykset. Lorenz Wagner oli nero kekseliäisyyden suhteen ja oli myös intohimoinen suutari. Hän vietti tuntikausia ja päiviä loppuun asti työskennellessään lestien, mallien ja pohjien parissa. Menestystarina alkoi perinteisten baijerilaisten Haferl-kenkien valmistuksesta.

INTOHIMO JOHTAA TÄYDELLISYYTEEN
Lorenzin työ loi perustan yrityksen tulevalle menestykselle. Hänelle tuote valmistui vasta, kun se sopi ja toimi täydellisesti. Hän käytti alueen parasta nahkaa ja rakensi vakaat päälliset ja pohjat. Tuloksena oli kestävät, ajattomat ja laadukkaat kengät. Norjalaisten hitsauskenkien käsityön korkea laatu – vuoristosta peräisin oleva valmistusprosessi – vaati Lorenz Wagneria laajentamaan toimintaansa 1920-luvun lopulla. Ensimmäiset tehdasrakennukset rakennettiin tätä tarkoitusta varten vuosina 1930 ja 1931. Menestyksen perusta luotiin vuoristojalkaväen alppisaappaat ja nauhakiinnitteiset laskettelukengät. Tuolloin yritykseen tuli oppipoikana Sepp Lederer, tuleva vävy ja yrityksen perillinen.

1929 - 1953

VAIKEAT AJAT
1930- ja 1940-luvuilla dramaattiset tapahtumat johtivat globaaleihin talousongelmiin. Suuri lama halvaannutti Yhdysvallat vuosina 1929–1941 ja johti epäsuorasti maailmanlaajuiseen taantumaan, joka kesti noin 12 vuotta. Toinen maailmansota syttyi myös vuonna 1939.

Mutta Lorenz Wagner onnistui silti ohjaamaan yritystään vaikeiden aikojen läpi. Korean kriisin vaikutukset ravistivat yritystä voimakkaasti vuosina 1949 ja 1950. Kriisin seurauksena materiaalin hinta hyppäsi jopa 50 prosenttia – nahasta tuli keinottelijoiden kohde. Kustannusten nousu lisäsi tuotannon kustannuksia, kun taas tuotteiden hintojen nousu tukahdutti kysynnän. Pystyäkseen toiminnassa LOWA joutui maksamaan korkeat hinnat materiaaleista. Kun hinnat yhtäkkiä putosivat yrityksen yrittäessä edelleen maksaa vanhoja laskuja, yritys tuli maksukyvyttömäksi käytännössä yhdessä yössä. Kun Lorenz Wagner kuoli vuonna 1953, LOWA saavutti lähes 100-vuotisen historiansa alimman kohdan.

1937 - Vitale Bramani ja Ettore Castiglioni keksivät Vibram®-kumipohjan heinäkuussa ja testasivat sitä useilla vuorikiipeilijöillä.

1955 – 1988

TOINEN SUKUPOLVI
Vuonna 1955 Wagnerin tytär Berti ja hänen miehensä Josef “Sepp” Lederer ottivat yrityksen haltuunsa. Hän oli tullut yrityksen palvelukseen vuonna 1931 oppipoikana. Hän laajensi tuotevalikoimaa askel askeleelta heijastaen perustajan omaa filosofiaa.

LOWA loi sensaation vuonna 1957, kun se sai toimittaa varusteita Karakorum Expeditionille. Fritz Wintersteller, Marcus Schmuck, Kurt Diemberger Salzburgista ja Hermann Buhl Tirolista saavuttivat 8 047 metriä korkean Broad Peakin huipun 9. kesäkuuta 1957 tutkimusmatkan aikana. Tästä lähtien tutkimusretkien ja urheilijoiden sponsorointi oli pysyvä osa LOWA:n strategiaa – ja se on sitä edelleenkin. Menestyksekäs tutkimusmatka seurasi toista, mikä loi mahdollisuuksia korostaa LOWA-tuotteiden laatua ja lisätä uusia innovaatioita tuotekehitykseen. Siitä kuluneiden vuosien aikana listalle on lisätty lukemattomia kiipeilyjä Alpeilla ja tutkimusmatkoja maailman syrjäisimpiin kolkoihin.

UUDET TEKNIIKAT TUOVAT MENESTYSTÄ
Vuonna 1970 Berti ja Sepp tunnistivat ajan merkit ja alkoivat investoida uuteen muoviteknologiaan, tekniikoihin, jotka mahdollistivat yhä innovatiivisempien tuotteiden luomisen. Pian päätöksen tekemisen jälkeen otettiin käyttöön yksi ensimmäisistä polyuretaanin ruiskuvalukoneista. Ensimmäiset vulkanoidut kumipohjat – uraauurtava innovaatio – esiteltiin: se yhdisti 100-prosenttisen kosteussuojan, kylmän eristämisen ja muodon säilyttämisen yhdeksi tuotteeksi.

LOWA nousi myös menestyksekkääksi monojen valmistajaksi 1970-luvulla. Divisioonan menestys perustui vuonna 1972 käyttöön otettuun "ilma"-järjestelmään, joka loi optimaalisen istuvuuden ilmapehmusteen avulla. LOWA lisäsi myös innovatiivisia aksentteja prosessiin. Menestys heijastui lopulta vuoden 1977 liikevaihtoon, mikä teki yrityksen laajentumisesta väistämättömän. Yrityksen kotitukikohtaan Jetzendorfiin rakennettiin sitten kaksi uutta tehdashallia, ja yritys pystyi jättämään 1950-luvun maksukyvyttömyyden painajaisen taakseen.

1980-luvulla jatkettiin jatkuvaan innovaatioon perustuvaa menestyvää yritysstrategiaa. Vuonna 1982 "TREKKER" -malli tuli myyntiin ja synnytti vaelluskengän.

1988 – 1996

JATKUVUUS JA MUUTOS
33 vuoden jälkeen, jolloin Sepp ja Berti Lederer muokkasivat yritystä ottamalla käyttöön lukuisia parannuksia ja voittaneet yrityksen pohja kosketuksen vuonna 1950, he siirsivät yrityksen johdon pojalleen Stefan Ledererille, Lorenz Wagnerin pojanpojalle, joka johti yritystä kolmannessa sukupolvessa. Stefan Lederer jatkoi järjestelmällisesti vanhempiensa käyttöön ottaman strategian soveltamista muun muassa kehittämällä LOWA STREET TREKKERiä.

KENKÄIMPERIUMIN SYNTY
1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa LOWA kärsi vakavista taloudellisista takaiskuista, jotka johtuivat useista suhteellisen lumettomista talvista. Suojellakseen työpaikkoja yrityksessä Lederer-perhe päätti myydä osuutensa yrityksestä.

Tämän päätöksen seurauksena yhtiö teki vuonna 1992 johtamismuutoksen, joka lopulta nosti yrityksen uskomattomiin korkeuksiin seuraavien 30 vuoden aikana – Werner Riethmannista tuli toimitusjohtaja ja johti yrityskauppaneuvotteluja italialaisen Tecnican kanssa vuonna 1993. Tecnica Group on yritys, jonka muita brändejä ovat Nordica, Rollerblade, Blizzard ja Moon Boot. LOWA rakennettiin uudelleen tulevaisuutta varten tämän hankinnan jälkeen.

Yrityksessä tehtiin uudelleenjärjestelyprosessi. LOWA:n monojaostosta tuli osa Tecnicaa osana tätä työtä, mikä päätti LOWA:n monoliiketoiminnan. Yritys keskittyi sitten kokonaan vaellus- ja vuorikiipeilykenkäsegmentteihin. LOWA:n kansainvälistyminen nousi myös prioriteetiksi. Askel, jonka tarkoituksena oli vähentää yrityksen riippuvuutta sen kolmesta päämarkkinasta: Saksasta, Itävallasta ja Sveitsistä. Jetzendorf pysyi tuotantopaikkana Saksassa - joka oli yksi Riethmannin keskeisistä vaatimuksista - ja jatkoi myös yrityksen johtoryhmän ja sen tutkimus- ja kehitysosaston perustana. Vuorikiipeily- ja vaelluskengät jatkoivat myös Jetzendorfissa. 15 neliömetrin myymälä, jossa Lorenz Wagner alkoi kehittää kenkiään, oli kehittynyt moderniksi tehtaaksi, jossa oli tilaa 7 000 neliömetriä. Sepp Lederer ja hänen vaimonsa Berti palkittiin elämäntyöstään ja heistä tuli yrityksen kunniatoimitusjohtajat hankinnan jälkeen.

LOWA siirtyi seuraavina vuosina vain yhteen suuntaan: suoraan ylöspäin. Vuonna 1994 Jetzendorfissa valmistettiin päivittäin yhteensä 1 750 paria kenkiä. Pian seurasi lisälaajennuksia, jotka koskivat tuotteita, rakenteita ja myyntimarkkinoita. Yhtiön toimipisteitä ja varastoja laajennettiin myös seuraavina vuosina. Vuonna 1995 esiteltyä "kevyttä" vaelluskenkää pidetään nykypäivän monitoimisen All Terrain Classic -malliston edelläkävijänä. Kesällä 1996 LOWA perusti yhteisyrityksen Yhdysvaltoihin. Kanadalainen versio seurasi muutamaa kuukautta myöhemmin. Tuolloin myydyimpiä kohteita olivat mallit TREKKER ja LADY SPORT.

1997 – 2004

LÄPIMURTO
Jännittävä idea kehityksessä loi pohjan uudelle monitoimikenkien tuotekategorialle. Ensimmäinen RENEGADE tuli myyntiin, myydyin malli - jota oli saatavana lähes 100 eri mallissa yli 20 vuotta myöhemmin. Kevyt "jokapaikan höylä" on yksi myydyimmistä ulkoilujalkineista Euroopassa – 5 miljoonaa myytyä paria täyttyi vuonna 2017.

Ennen kuin RENEGADE esiteltiin, raskaat, sementoidut vaelluskengät olivat kuluttajien ainoa vaihtoehto. Ei ollut kevyitä malleja lyhyille retkille. Oli mahdotonta vähentää kengän painoa, kun sementoitua rakennusmenetelmää käytettiin. Täysin uusi tekniikka ulkoilujalkineisiin tuotti lopulta ratkaisun. Pohjaa ei enää sementoitu. Sen sijaan ne ruiskutettiin suoraan ja kiinnitettiin siten päälliseen.

Seuraavina vuosina LOWA-kengät tulivat myyntiin ensimmäistä kertaa Espanjassa, Portugalissa ja Andorrassa. Samalla yhtiö jatkoi markkina-asemansa laajentamista Euroopassa.

Vuonna 1998 LOWA myi noin 600 000 kenkää ja sen liikevaihto oli noin 70 miljoonaa Saksan markkaa. Tästä lähtöasemasta yritys astui uudelle vuosituhannelle laajalla tuotevalikoimalla. Liiketoiminta menestyi erittäin hyvin ja LOWA kasvatti jatkuvasti markkina-asemaansa. Myyntiyhteistyö Performance Sport Venäjän kanssa loi pohjan myös uudelle, tärkeälle kansainvälistymisen askeleelle.

Toinen tärkeä tavoite saavutettiin juuri vuoden 2000 loputtua. Innovatiivisten tuotteiden ja korkeimman "made-in-Europe-laadun" ansiosta LOWA valmisti ja myi yli miljoona paria saappaita ja kenkiä ensimmäistä kertaa yhden vuoden aikana. LOWA:sta oli tullut vakiintunut nimi eurooppalaisessa jalkine- ja urheilukaupassa. Siitä huolimatta LOWA pysyi uskollisena perinteilleen ja juurilleen ja vietti 80-vuotisjuhliaan vuonna 2003. Jetzendorfin maaseudun ylivoimaisesti suurin työnantaja ilmaisi vahvan sitoutumisensa Saksassa sijaitsevaan tuotantopaikkaansa ja sen tukikohtaan.

2005 - tänään

MAAILMANLAAJUINEN MENESTYS
Vuonna 2005 LOWA valloitti Kiinan ja sitä kautta laajeni Aasian markkinoille: Kumppanuus kiinalaisen Nanjing Biancheng Sportsin kanssa alkoi lupaavasti.

Vain 10 vuotta maagisen miljoonan rajan rikkomisen jälkeen yritys saavutti toisen pitkään tavoitellun tavoitteen. Vuonna 2010 LOWA myi yli 2 miljoonaa paria kenkiä ja jätti varjoon vuodesta 2008 lähtien riehuneen talouskriisin. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö kirjoitti uuden luvun vaikuttavaan menestyshistoriaansa ja varmisti asemansa tärkeänä kumppanina jälleenmyyjille kaikkialla maailmassa. Werner Riethmannille annettiin Baijerin ansiomerkki vuonna 2011 visiostaan ​​ja sitoutumisestaan ​​alueelle toimitusjohtajana.

Vuonna 2013 LOWA juhli 90-vuotisjuhliaan noin 250 työntekijän kanssa valtavassa vuoristofestivaalissa. Innovaatioon ja laajentumiseen perustuva menestyskaava on tuottanut jatkuvaa edistystä viime vuosina. Vuodesta 2015 alkaen LOWA alkoi valmistaa kenkiään ympäri Eurooppaa tuotantokumppaneiden kanssa Slovakiassa, Bosniassa, Italiassa ja Kroatiassa. LOWA suunnitteli yhteistyössä PRO-tiimiläistensä kanssa malliston, joka asetti uudet laatustandardit vuonna 2017.

UUDEN AIKAKAUDEN ALKU
Yli neljännesvuosisadan yrityksessä työskenneltyään Werner Riethmann päätti vuonna 2019 vetäytyä vähitellen operatiivisesta liiketoiminnasta ja toi mukaan seuraajansa, uuden toimitusjohtajan Alexander Nicolain. Uusi johto, johon kuuluivat myös Matthias Wanner (CSO) ja Rudolf Limmer (talousjohtaja), alkoi töihin seuraavana vuonna.

LOWA:n työvoima nousi 250:stä yli 2 000:een, heinäkuussa 2019, sen jälkeen, kun Riko Sport osti LOWA-jalkineita jo Italiassa ja Slovakiassa valmistavan yrityksen. Pitkäaikaisesta kumppanista tuli samalla LOWA Sportschuhe GmbH:n kokonaan omistama tytäryhtiö.

Lähes 3 miljoonan kengän vuosituotannolla LOWA on nyt yksi johtavista retkeily- ja ulkoilujalkineiden brändeistä Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. LOWA myy tuotteitaan 75 vientimaahan ja sponsoroi yli 30 urheilijaa osana LOWA PRO Teamiä, LOWA ACTIVE Teamiä ja LOWA CLIMBING Teamiä.