Johdanto

Lumikenkäily mitä kauneimmassa talviympäristössä antaa keholle ja mielelle mielettömän hyvän olon tunteen. Lajin yksinkertaisuus tekee tästä urheilulajista helpoimman kaikista talviurheilulajeista koska jos osaat kävellä, osaat myös lumikenkäillä.

Kaikista keksinnöistä jotka ihminen on keksinyt lumessa liikkumiseen, mikään ei voi olla yhtä yksinkertainen ja tehokas samanaikaisesti kuin lumikenkä. Tämä on luultavimmin syy siihen miksi oli odotettava 8000 vuotta merkittävää teknologian revoluutiota. 1980 luvulla saapuivat alumiini ja yhdistelmä lumikenkiä, jotka ovat varustettuja jääraudoilla.

Tämän ilmiömäisen keksinnön historia pohjautuu Pohjois-Amerikan historiaan,

lähinnä itäiseen Kanadaan jossa siitä löytyy runsaasti dokumentaatiota. On mielenkiintoista huomata, että oli odotettava useita tuhansia vuosia ennen kuin tästä esineestä tuli urheiluvaruste.

”Valkoinen mies yritti aina välttää lunta, kun taas intiaanit etsivät jatkuvasti parasta tapaa kävellä sen päällä ja elää harmoniassa luonnon kanssa”

– Tämä on intiaanien sanonta, joka on siirtynyt eteenpäin sukuolvien ajan!

Esihistorialliset alkuperät

Mikään tutkimustieto ei määritä tarkkuudella kuka, tai edes mikä kansa tai kulttuuri loi ensimmäiseksi lumikengän. “Lumikenkä vaikuttaa esiintyneen jo aikaisemmalla aikakaudella kuin rengas. Aikaisimmat dokumentaatiot ehdottavat pyörän olemassaoloa jo vuonna 3,500 eaa. Aikaisin lumikengistä löytynyt dokumentaatio on norjasta löydettyä kivikaiverrrusta n. vuodelta 6000 eaa”.

Ajatellen, että suksien kehittäminen on pitkälle viety prosessi, on loogista ajatella, että lumikenkä keksittiin ennen suksia. Näin pystyttiin kävelemään lumen päällä uppoamatta siihen jo ennen kuin ajatus sillä liukumisesta on syntynyt. On myös todennäköistä, että eläimet ja heidän kyky kävellä lumen päällä ovat toimineet inspiraation lähteenä ensimmäisten lumikenkien syntyessä. Toimivan lumikengän luominen, on luultavimmin ollut prosessi, jossa monen tyyppisiä malleja on kokeiltu. Tuhansien vuosien ajan, lumikenkä oli välttämätön esine kaikille ihmisille, jotka elivät kylmillä alueilla. Sitä käytettiin liikkumiseen, metsästäessä, pitkillä etäisyyksillä kommunikoidakseen ja oli tärkeä jo henkiinjäämisen kannalta.

Varhaiset lumikengät

Jugoslavia ja Tsekkoslovakia (Davidson)

Inuiitit, St. Lawrence- saari, Alaska, Yhdysvallat. (Nelson)

Chukchis, Siperia (Mason)

Yokohama, Japani (Mason)

Banska Bystica- alue, Tsekkoslovakia (Martin)

Cadca- alue, Tsekkoslovakia (Martin)

Roznava- alue, Tsekkoslovakia (Martin)

Ruotsi (Davidson)

Humenné Region, Tsekkoslovakia (Martin)

Ruotsi (Davidson)

Evolutionistinen lähestymistapa syntyi tästä väittämästä joka esittää, että monta eri lumikengän muotoa keksittiin maailman eri kolkissa samanaikaisesti.

Toinen väittämä on että lumikenkä olisi siirtynyt ihmisten mukana jääkauden aikana 30, 000 ja 5000 eaa välillä jolloin ihmiset pystyivät siirtymään jäätyneen Beringinsalmen kautta Pohjois-Amerikasta aina Keski-Aasiaan saakka.

Alkeellisimmat lumikengät ovat mahdollistaneet ihmisten siirtymisen Amerikan mannerta kohti Beringinsalmen kautta.

”Kolme todistetta puoltavat hypoteesia väylästä Aasian ja Pohjois- Amerikan välillä. Ensimmäinen todeiste on se, että ihmisiä siirtyi Amerikkaan muualta. Etnologinen tutkimos osoittaa että kyse on useammasta muuttoaallosta aikavälillä 30, 000 – 5000 eaa. Joka on viimeisimmän jääkauden loppupuolella tai heti sen loputtua. Vaikkei ihmiset tuonneet mukanaan esineitä tai dokumentteja jotka heijastavat heidän elämäntapoja, he kantoivat mukanaan kulttuuriaan: heidän tapoja, kieltään ja heidän ajatuksiaan. Yksi muuttoaallon mukana tullut Pohjois-Amerikkaan rantautunut esimerkki on sivilisaatio jonka kulttuurin keskiössä on metsästys, kalastus ja keräily. Tämä viittaa siihen, että muutto on tapahtunut viimeistään kivikauden aikana.

Tämä tarkoittaa, että kaikki tämän sivilisaation materiaalinen kulttuuri kehittyi oman orientaationsa mukaan: aseiden ensisijainen merkitys, liikkuva asutus ja kulkuvälineet jotka soveltuvat maantieteelliseen ympäristöön. On hyvin todennäköistä että jokin näistä kansoista jotka ovat olleet tietoisia Aasialaisesta lumikengästä ovat käyttäneet sitä selvitäkseen Kanadalaisesta talvesta.

Toinen todiste on laatan muotoisen lumikengän maantieteellinen jakauma. Tämän muotoisen lumikengän maantieteellinen jakauma ulottuu itäisestä Skandinaviasta aina Uuteen Meksikoon, kulkien itäisen Aasian halki aina Amerikan länsirannikkoa pitkin.

Viimeinen ja kolmas todiste on suikean lumikengän maantieeteellinen jatkumo joka alkaa Kurillista ja jatkaa aina Ontarioon saakka halkaisten Chukchin niemimaan, Alaskan, Yukonin ja Preeriat.

Lumikengän moderni evoluutio

Kaikki jotka ovat kirjoittaneet aiheesta lumikengät yhtyvät siihen että Pohjois- Amerikan Intiaanit ovat ne jotka loivat ensimmäisen lumikengän jonka me tunnemme tänään, sillä Aasialaiset ja Eurooppalaiset mallit pysyivät alkeellisina vuosituhansien ajan. Eurooppalaiset ja Skandinaavit kehittivät puolestaan sukset, joilla on saman tyyppinen toiminta mutta eri ominaisuudet.

Puiset sukset joissa pohjalliset hylkeen nahasta, Gilliaks, Amur, Asia (Mason)

Lumikenkä kehittyneemmässä muodossaan esiteltiin euroopassa Amerikkaan matkaajien paluumatkoilla joskus 1600-luvun taitteessa, jotka joko toivat lumikengät mukanaan Euirooppaan, kertoivat niistä tai kirjoittivat niistä palatessaan pohjoisalerikasta.

Puiset sukset joissa pohjalliset hylkeen nahasta, Gilliaks, Amur, Asia (Mason)

Ote Qubecin perustajan Samuel de Champlain (1567-1635) Kirjasta “his travels’ accounts“ s.164, Kolmas painos (1608)

”Talvella kun lunta on paljon, he (intiaanit) tekevät kenkiä jotka ovat kolme kertaa suuremmat kuin ne jouta ranskalaiset käyttävät. He sitovat nämä jalkoihinsa ja kävelevät näillä limen päällä vajoamatta lumeen. Ilman näitä metsästäminen ja siirtyminen ei olisi mahdollista.”

 Carlinin maalaus jossa intiaanit tanssivat sotatanssia lumikengissä

Public Archives of Canada. William Osgood & Leslie Hurley

Mistä sana Lumikenkä pohjautuu?

Vaikuttaa siltä että ensimmäisten uudisasukkaiden saapuessaan Uuteen Ranskaan (nykyiset Quebec, Acadia ja Luisiana) vuonna 1604, he antoivat Lumikengille nimen ”Raquette” joka oli silloinen tennismailan tapainen urheiluväline. Englanniksi, samoin kuin suomeksi, lumikenkä sai kuvailevan nimen “snowshoe”.

Tutkimusmatkailijat ja Lumikenkä

Tutkimusmatkailijat, tulkit ja ansastajat muodostivat pirstoutuneen ryhmän koska he kaikki olivat eri poliittis- taloudellisten ryhmien jäseniä ennestään.

Siirtolaiset tekivät pitkiä vaelluksia tutkimusmatkojensa puitteissa ja muodostivat erilaisia aliansseja Amerikan-Intiaanien kanssa. Siirtolaisten mukautuminen Amerikan –Intiaanien tapoihin ja heiltä oppiminen sekä kaupankäynti heidän kanssa oli ratkaisevaa siirtolaisten eloonjäämisen puolesta.

Kylmien ja lumisten olostuhteiden takia turkikset ja lumikengät olivat tarvikkeita joista siirtolaiset olivat halukkaita maksamaan omaisuuksia. Ilman niitä he eivät olisi selvinneet karuista olosuhteista nauttimaan pitkän matkansa hedelmistä.

Tutkimusmatkailija Radisson neljännen matkansa aikana Itä- Canadaan

“Yhtenä iltana menin lepäämään kotaan joka oli rakennettu oksista. Kun olin nukahtamaisillani kota syttyi palamaan johon havahduin. Vaikka olin hyvin väsynyt niin tiesin että minun on ehdottomasti pelastettava sukkani, kenkäni ja lumikenkäni. Tartuin niihin ja heitin ne niin kauas kuin suinkaan pystyin. Kun vihdoinkin sain tulen sammutettua etsin varusteitani pimeastä metsästä. Olin väsynyt, alaston ja nääntynyt”

Tämä tarina kertoo Lumikengän tärkeydestä uudiskatkaajille.

Armeija ja Lumikengät

Sodankäynnin kannalta lumikenkä ei ollut niin keskeisessä roolissa kuin mitä se oli tutkimusmatkaajille ja ansastajille. Sitä kuitenkin käytettiin startegisesti guerrilla sodankäynnissä ja antoi etulyöntiaseman tutkia ympäristöä vaikeissa ja lumisissa maastoissa.

Lumikengät olivat yhä käytössä (2004) kaikkien sotilaiden vakiovarusteena Kanadan armeijassa. Nykyjään materiaalit ovat modernimpia ja lumikenkien raamit ovat tehty magnesiumista ja karhunkynnet/nastat alumiinista. Vaijerit ovat jäykkää kääntyvää teräsvaijeria ja pohjalevy on tehty nailonista. GV Snowshoes on ylpeä lumikenkien tuottaja Kanadan armeijalle.

Lumikenkäily harrastuksena: uuden urheilulajin synty

n. 250 vuotta sen jälkeen kuin Samuel de Champlainein oli havainnut Amerikan-Intiaanien lumikenkäilyn, myös keskiverto kanadalainen avasi silmänsä lumikenkäilylle. Tämä tarkoitti Lumikenkäilyklubien perustamista. Kuuluisimmat näistä ovat Montrealissa ensimmäisenä ovet avannut ”Canadien de Montréal” joka aukaisi ovensa 20 marraskuuta 1878 sekä ”Trappeur de Montréal”.

Nämä harrasteklubit järjestivät viikottaisia tapahtumia vuosikymmenien ajan jotka oli tarkoitettu ainoastaan miehille. Klubit olivat arvostettuja ja ainosataan hyvässä asemassa olevat hyväksyttiin jäseniksi.Nämä klubit jatkoivat kasvuaan koko maan kattavaksi verkostoksi, ja vuonna 1925 näitä klubeja oli peräti 52. Samana vuonna järjestettiin ensimmäinen kansainvälinen lumokenkä kongressi Lexingtonissa, Mainessa. Tämän jälkimainingeissa urheilulaji oli tullut suosioon myös Yhdysvalloissa jonne oli ehditty perustettu 18 miesten lumikävelyklubia miehille ja 14 kpl naisille vuonna 1930.

Näin ollen lumikenkäilyn virallinen kulku kohti asemaa jossa se ei ole ainoastaan tutkimusmatkailijoiden välttämätön tarvike vaan myöskin vapaa ajan urheilutarvike.

Kanadalaisille lumikenkä tulee säilymään ikuisesti rohkeuden, seikkailun ja uhkarohkeuden symbolina.

Perinteisen kanadalaisen lumikengän alkuperä

Alun perin lumikenkiä tekivät Pohjois- Amerikan intiaaniheimot ja jokainen heimon lumikengät vastasivat sääolostuheiden ja maaston luomiin tarpeisiin, ja heimojen välillä oli myös selkeitä eroja esim muodon suhteen. Raami oli usein tehty koivusta tai saarnipuusta. Vuosisatojen aikana intiaanit oppivat hyvin taitaviksi lumikenkien käsityöläisiksi.

Enimmäkseen lumikengät kudottiin saksanhirven, karibun tai hirven nahasta. Hirven nehka antoi parhaan jännitteen ja oli siksi suosituin näistä kolmesta. Lehmän tultua Pohjois-Amerikkaan eurooppalaisten tuomina, lehmännahasta tuli hyvin suosittu materiaali lumikenkiin koska lehmänahan saatavuus oli taattua ja sillä oli samat ominaisuudet kuin esim. hirven nahalla. Lehmän nahkaa käytetään yhä tänäänkin lumikenkien tuotannossa.

Teknillinen vallankumous joka toi lumikenkäilyn takaisin urheiluna

Perinteinen lumikenkä oli ainut saatavissa oleva lumikenkä vuosikymmenten ajan ja se oli sekä lumikenkäilyn vahvuus, että syy siihen, miksi kiinnostus lajiin oli laantumassa. Toisen mailmansodan aikana saapuneet maahanmuuttajat toivat mukanaan aijemmin kanadalaisille tuntemattoman lajin; Hiihto.

Alppihiihto ja maastohiihto ovat osa euroopplalaista kulttuuria ja eurooppalaiset arvostivat suuresti kanadalaisia lumenpeittämiä korkeita vuoria. 1900 luvun alussa ilmestyneet hiihtokeskukset joita rakennettiin kiireellä, muuttivat kanadalaisten urkeilukäyttäytymisen pysyvästi.

Tämä laji, jota eurooppalaiset olivat harrastaneet aktiivisesti jo tuhansia vuosia, vei lumikenkäilyn suosion laskuun ja sai lopulta lumikenkäilyn häviämään kokonaan vapaa ajan harrasteena. Lumikenkä taantui puhtaaksi työvälineeksi ja myös moottorikelkat vähensivät yhä ennestään lumikengän tarpeellisuutta työkäytössä.

1980-luvulla tapahtui kuitenkin käänne uusien vallankumouksellisten teknisten materiaalien myötä.  Alumini ja muovi mahdollistivat lumikenkien kokonaan uudenlaisen tuotantoprosessin ja yhdistelmämateriaalien myötä lumikenkien ominaisuuksia voitiin parantaa, mm. muotoa ja mittoja pystyttiin ajattelemaan uudelleen samalla kun lumikengän paino keveni merkittävästi. Tämä sai noston lumikenkien harrastukseen ja valmistukseen.

Ominaisuudet jotka mahdollistivat lumikenkien vallankumouksen:

  • Uudet materiaalit: Alumiini ja polymeerit mahdollistivat uudenlaista muotoilua joka muotoutuu eri maaperiin ja moneen eri käyttötarkoitukseen.
  • Uudet muodot: uudet materiaalit mahdollistivat 50%pienempien lumikenkien tuotannon, tinkimättä niiden ominaisuudesta pysytellä lumipeitteen yllä
  • Keveys: Uusien materiaalien myötä lumikengät kevenivät 40%lisätäkseen kelluvuutta.
  • Pito: Alumiinisten tai ruostumattomasta teräksestä tehtyjen nastojen / karhunhampaiden lisääminen auttoi lumikengän suosion nousua koska sitä pystyi käyttämään yhä monimuotoisemmin verrattuna perinteiseen lumikenkään ja vaeltamaan maastossa jossa ei vaellus aiemmin ollut mahdollista, esim. vuoristossa.
  • Ergonomiset valjaat: Perinteisten lumikenkien suurin heikkous oli valjaat jotka olivat epäergonomiset pitkillä lumivaelluksilla koska ne eivät tukeneet jalkaa tarvittavalla tavalla. Uudet valjaat ovat moderneista materiaaleista niin kuin tehty Hyrtel ® Tai olefiinista jotka muokkautuvat ergonomisesti kaikissa lämpötiloissa ja eivät reagoi kosteuteen.
  • Tappijärjestelmä: Tappijärjestelmän luominen ja erityisesti GV Lumikenkien ENERGIANSÄÄSTÄJÄ,oli ensimmäinen järjestelmä joka mahdollisti tehokkaan ja tarkan marssiaskeleen samalla, kuin lumikenkä pysyy jatkuvassa kontaktissa maahan. Tappien liike suojaa sivusuuntaiselta liikkeeltä ja mahdollistaa näin karhunhampaiden jatkuvan kiinnittymisen kovettuneeseen lumeen tai jäähän optimaalisen pidon ylläpitämiseksi.
  • Kiinnittimen kiinnitysjärjestelmä: Tämä GV Limikenkien käyttämä järjestelmä on saanut inspiraationsa lumilautojen kiinnitysjärjestelmistä jotka antavat sopivan kiinnityksen ja ovat helppoja käyttää kaikissa tilanteissa. Lukkosolkien kiristysvoima ei ole yhtä tasainen kuin muiden järjestelmien ja niiden etu piilee siinä, että soljet pysyvät kireinä epätasaisesta liikkeestä huolimatta. Soljet eivät myöskään jäädy missään tilanteessa.
  • Vaivaton ylläpito: Uudet materiaalit eivät kaipaa erityistä ylläpitoa. Ne voidaan pistää varastoon kesäksi eivätkä vaadi säätelyä tai hoitamista. Kun lumikengät otetaan käyttöön taas talveksi pelkkä näöllä tehtävä tarkastus on riittävä varmistamaan ovatko lumikengät yhä käyttökunnossa.

Yllälistattujen parannusten ansiosta lumikenkäily on saavuttanut suositun talviurheilun aseman taas jälleen. Lumikenkäilyn alhaiset kustannukset houkuttelevat myös perheitä lajin pariin koska se on oiva urheilulaji koko perheelle sekä myös ajanviete ystäväporukoille. Lisäksi lumikengät vievät hyvin vähän tilaa, joten ne ovat heppoja kuljettaa. Lisävarusteina on kuljetuspussit, teleskooppiset kävelykepit jotka tasapainottavat kehoa jyrkissä rinteissä ja nousuissa jalkauttamalla kehon painopistettä, eristetyt vedenpitävät talviurheiluun tarkoitetut kengät sekä säärystimet jotka estävät lumen karkaamista kenkiin.

GV lumikengät on alansa edelläkävijä, joka pystyy kehittämään yhä teknisempiä ja edistyksellisempiä lumikenkiä joita muut merkit seuraa, tutkimustensa ja kehityksensä ansiosta. Tarjoamme toimivat, tehokkaat ratkaisut lumikävelijöille ja kaikkein tärkeinäpä, jatkamme lumikenkien historiankulkua.