1923

Lorenz Wagner perustaa LOWA:n baijerilaisessa kylässä, Jetzendorfissa, Münchenin lähellä. Tuotanto alkoi nauhoitetuista kävelykengistä.


1930

Kasvu oli valtavaa ja uusi tuotantolaitos perustettiin. Alppikengät ja vaelluskengät tulivat mukaan mallistoon ja tämä loi pohjan tulevaisuuden menestykselle. Seppä Josef Lederer aloitti harjoittelijana LOWA:lla.


1953

Lorenz Wagner menehtyi.


1955

Toisen sukupolven esiinastuminen.
Wagnerin tytär Berti ja hänen miehensä Josef ”Sepp“ Lederer ottivat yrityksen haltuun ja jatkoivat tarjonnan kasvattamista edellisen sukupolven viitoittamalla tiellä.


1970

Nopea siirtyminen synteettisten materiaalien käyttöön toi lisää tilaa innovatiivisuudelle. Yksi ensimmäisistä polyuretaani-injektiokoneista otetaan käyttöön. Kolme vuotta myöhemmin LOWA muuttaa laskettelumonoteollisuuden historiaa tuoden uuden LOWA Air -teknologian markkinoille. Pumpputeknologialla säädettiin mono tarkasti istumaan jalkaan kuin jalkaan.


1983

Uusi malli ”Trekker“ tulee markkinoille ja määrittelee käsitteen vaelluskengästä uusiksi. Tästä muodostuu koko Euroopan kautta historian myydyin vaellusjalkine.


1992

Werner Riethmann siirtyy LOWA:n johtoon.


1995

Esitellään kevyet Hiking-kengät. Nämä edeltävät yleiskäyttöisen ATC-linjan markkinoille tuloa. Vuotta myöhemmin juhlitaan koko maailman yhden myydyimmän kengän RENGADEN syntymää.


2000

1000000

Tärkeä tavoite on saavutettu. Kiitos innovatiivisten tuotteiden, korkeimman laadun ja Saksalaisen käsityön, LOWA valmistaa ensimmäistä kertaa yli miljoona paria vuodessa.


2010

Seuraava tavoite on saavutettu. Samat periaatteet ovat pitäneet ja LOWA valmistaa ensimmäisen kerran yli 2 miljoonaa paria kenkiä.


2013

LOWA juhlii 90-vuotispäiviään.


1923: mistä kaikki alkoi

Pieni maatila ja suutari Johann Wagner. Tämä loi perustan, jolle Johannin yksi kolmesta pojasta, Lorenz, lanseerasi uuden laadukkaan jalkinemerkin vuonna 1923. Alkuvuosina toiminta oli kovaa jalkatyötä, jolla nuori yrittäjä koitti ansaita leipänsä tehden pitkää päivää. Näinä päivinä Lorenz kiersi tilalta tilalle jalkaisin, valmistaen ja korjaten kenkiä asukkaille tilojen omista nahoista. Hän alkoi ajatella tuotantoa ”laatikon ulkopuolelta” jo varhain ja haki oppia useilta eri suutarimestareilta. Yksi opeista oli ns. norjalainen reunus;

tuplatikkaus-tekniikka, joka tuli läheisiltä vuorilta. Pian pieni suutaritoiminta kentällä muutti muotonsa pieneksi tuotantolaitokseksi. Jetzendorfiin syntyi ensimmäinen pieni tehdas, joka valmisti kuuluisia ja haluttuja ”Göiserer”-kenkiä (reikäkoristeltuja kävelykenkiä tuplatikkauksella). Ensimmäiset koneet joita käytettiin yhdistivät ommeltuun kenkään sopivan pohjan korkoineen. Tuotantoa tehostettiin ja optimoitiin kohti volyymituotantoa 20-luvun loppupuolella, ja tästä sai alkunsa LOWA.


Nyt: yli 90 vuotta myöhemmin

Pian 100 vuotta perustamisen jälkeen LOWA on edelleen samaisessa Jetzendorfin kylässä, mutta tämä perinteinen brändi on muuttanut itsensä moderniksi Outdoor-yritykseksi, joka nauttii maailmanlaajuista mainetta. Werner Riethmann on ollut vastuussa yrityksen suunnasta vuodesta 1992 lähtien. LOWA:n suuri menestys on johtunut perinteiden ja innovaatioiden taidokkaasta yhdistämisestä. Tämä yhdistelmä on antanut omalle tuotannolle erinomaisia taitoja, joita kiittelevät tyytyväiset asiakkaat ympäri maailman. Vuosituhannen alussa ylitettiin miljoonan parin maaginen rajapyykki.

LOWA ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan päinvastoin Jetzendorfin tuotekehitystä on hiottu jatkuvasti, tekniikkaa on kehitetty ja useita erittäin suosittuja malleja on tuotu lisää markkinoille vuosittain. Mukaan on tuotu myös uusia segmenttejä, joilla LOWA:n on onnistunut saada lisää markkinaosuuksia vuosittain. Ei siis ihme, että jo vuonna 2010 LOWA möi yli 2 miljoonaa paria outdoor-jalkineita erikoisliikkeiden kautta. Klassinen alppivaelluskenkä on monistunut vaelluskengäksi, monikäyttöiseksi All Terrain -klassikoksi, vapaa-ajan jalkineeksi ja kattavaksi lasten mallistoksi.